(meteorobs) VANMC 22-23 oktober

Michel Vandeputte michelvandeputte at hotmail.com
Sat Oct 23 05:16:19 EDT 2010

Dag allen,

Deze ochtend tussen 2:46 - 4.26 UT onder het fel verlichte zwerk gelegen voor een korte meteorensessie. Condities bij aanvang vrij goed (desondanks de aanwezigheid van de volle maan) maar op het einde van de sessie trok meer cirrus binnen vanuit het westen waarvoor er uiteindelijk gestopt werd. Het was de bedoeling om een kijkje te nemen hoe actief de Orioniden nog leken te zijn. Ze waren er wel maar absoluut geen indrukwekkende activiteit (ik schat zo'n 10 tal meteoren/ uur). Ook de helderheden waren niet bijzonder spectaculair te noemen met een +0 als helderste exemplaar. Ofwel zijn de meeste meteoren lichtzwak en verdrinken zij in het maanlicht, ofwel is de zwerm niet meer zo actief als in de periode 2006-2009. Ik vrees een beetje dat dit het laatste geworden is...
Hoe dan ook; we hebben een aantal unieke Orionidenjaren meegemaakt waar vooral 2007 voor mij genoteerd staat als één van mijn persoonlijke hoogtepunten uit mijn meteorenloopbaan.

mvg en complimenten aan de mensen op de meteorendag!

Michel Vandeputte