[Prev][Next][Index][Thread]

(meteorobs) Meteorite over Greenland - eyewitnes rapport -danish

I forlfngelse af mine informationer om meteoret over Sydgrxnland bringer
jeg her et nyt bidrag.

*******

Servitrice Trine Staub, Nuussiaq, Nuuk havde den 091297 kl. 0510 vfret
vegen i ca 10 min, da hun ville lukke et vindue.
I retning mod fjeldet Qaava ser hun pe himlen en kraftigt lysende ildkugle,
der passerer hastigt over horisonten. Stxrrelsen af selve kuglen beskrives
som en anelse mindere end fuldmenen. Farven er rent hvid. Bag kuglen le en
lysende hale, der ligeledes havde farven hvid. Hun ser kuglen i et
synsfelt, der var begrfnset i hfndelsens slutfase af beboelsesejendommen.
Kuglen passerede fra "hxjre mod venstre", hvilket me svare til sydlig
retning.
Ildkuglen og halen fndrede ikke farve medens den passerede i TS synsfelt.
TS er overbevisende i farvebeskrivelse, men er ikke i stand til at angive
retninger, hxjde, hastigheder eller
varighed.
Hun hxrte ingen efterfxlgende lyd eller trykbxlge eller jordrystelse. CD.en
der spillede svagt i baggrunden fungerede upeklageligt.

*******
Alle ovensteende informationer er naturligvis til fri afbenyttelse, men
angiv venligst kilden: Keld Rasmussen, fra Kxbenhavns Astronomiske
Forening.

pe genkik

Keld

tlf: 45888853
mo:40361502

Pictures from eyewitness is this moment uploaded to the home page of the
comprehensive Danish astronomy club: KXBENHAVNS ASTRONOMISKE FORENING.
Please kee an eye on this homepage:

http://www2.dk-online.dk/users/hpersson/kaf.htm